Amazon Transparency product authentification via app

Amazon Transparency Codes voor bescherming tegen namaak

Een paar maanden geleden hebben we gemeld dat e-commerce gigant Amazon oplossingen voor merkbescherming test om vervalsingen voorgoed uit de markt te bannen. Het project heeft geresulteerd in een authenticatieservice, die merken en klanten helpt beschermen tegen productfraude: Amazon Transparency. Deze service is momenteel beschikbaar in Europa, de VS, Canada en India. Om van het programma te kunnen profiteren, moeten merkeigenaren unieke codes toepassen op elke verpakkingseenheid die ze produceren. Dit is wat u moet weten!

Waarom is de bestrijding van imitatie zo belangrijk?

Online shopping

Illegale handel in namaakgoederen is een grote uitdaging in de wereldeconomie en heeft een enorme impact. Volgens rapporten van de OESO / EUIPO vertegenwoordigen namaak- en illegale producten, maar liefst 3,3% van de wereldhandel, wat overeenkomt met meer dan 500 miljard dollars. De meest getroffen goederen zijn schoeisel en kleding, lederwaren, elektronica, farmaceutische producten en luxe artikelen. De betrokken fabrikanten worden geconfronteerd met financieel verlies, beschadigd imago en hoge juridische kosten.

Omdat Amazon werelds grootste e-commercemarkt is, is ze ongetwijfeld een doelwit voor illegale handel. Amazon Transparency is tot nu toe zeer effectief gebleken: in de Verenigde Staten hebben meer dan 4.000 merken deelgenomen en 300 miljoen unieke codes gegenereerd. Amazon zegt dat de proactieve aanpak heeft voorkomen dat 250.000 imitatieproducten aan klanten worden geleverd.

Hoe werkt Amazon Transparency?

Klanten kunnen producten die de ‘Transparancy-code’ hebben authenticeren ongeacht waar ze het hebben gekocht (op Amazon, andere webwinkels of lokale winkels). Om dit te doen, moeten ze de code op hun product scannen met de mobiele Transparency-app. Als het product als authentiek wordt geïdentificeerd, toont de app informatie op unit-niveau. Merken kunnen meer gegevens toevoegen zoals productiedatum en -plaats of ingrediënten en andere details. Alleen Amazon is eigenaar van het record van elke gegenereerde code, samen met de bijbehorende productinformatie.

Amazon Transparency operatie
Image source: Amazon (screenshot)

De transparantiecode wordt ook gebruikt door Amazon Fulfillment Centers om de authenticiteit van een product te verifiëren voordat het naar klanten wordt verzonden.

Wat moeten fabrikanten doen?

Amazon Transparency codeAls eerste stap moeten fabrikanten zichzelf als merkeigenaar kunnen verifiëren voor de producten die op Amazon worden verkocht. Die producten moeten worden gemarkeerd met een Global Trade Item Number (GTIN) in de vorm van een EAN-barcode of UPC-barcode etiketten. Om te kunnen profiteren van de Amazon Transparency-service, moeten fabrikanten unieke transparantiecodes toepassen op elke eenheid van een product. Ze kunnen enkele of al hun producten inschrijven.

Elke transparantiecode is een unieke, alfanumerieke en niet-opeenvolgende code die wordt gegenereerd met een geheim protocol. De identificatiecode wordt toegepast in de vorm van een tweedimensionale (2D) barcode, ook bekend als data matrix code die kan worden gelezen met camerascanners.

Het vinden van de perfecte etiketteringsoplossing

Directe markering met industriële inkjetprinters
Directe markering met Markoprint inkjetprinters
Labeling system labeling bottles
Labels aanbrengen met Geset labelsystemen

Bent u op zoek naar het juiste markeersysteem om Amazon Transparency codes op uw producten toe te passen? Weber Marking Systems is een gerenommeerde fabrikant van industriële inkjetprinters en veelzijdige etiketteermachines die de efficiëntie binnen uw productie en logistiek maximaliseren. Ongeacht het oppervlak, de grootte of de snelheid – wij bieden de juiste oplossing voor elk product en elke verpakking. Neem nu contact met ons op voor een GRATIS expertconsult!

Neem contact op met ons