e-commerce logistiek automatiseren

Vandaag besteld, morgen in huis. Dat is wat de klant wil én wat jij wilt leveren. Met een optimaal en automatisch e-commerce logistiek lukt dat. Of je nu 50 orders per dag hebt of 1000 orders per uur, optimaliseren loont. Waar wacht je op? Begin nu voor het te laat is!

De groei in e-commerce

Dagelijks komen er nieuwe webshops bij en voorlopig is het einde niet in zicht. België hoort nu in de EU top 3 waar e-commerce het grootste deel van de omzet is. En in 2040 verwacht men dat 95% van de aankopen online wordt gedaan. Daardoor is er genoeg stof tot nadenken voor de e-commerce branche én zich voor te bereiden op automatisering van het e-commerce logistiek proces.

Wat is e-commerce logistiek

Van de goederen die binnenkomen tot de pakketten die verstuurd worden naar klanten, het is een complex proces waar de klanttevredenheid vanaf hangt. Het e-commerce logistiek proces is in te delen in drie fases: 1. ontvangst en opslag van goederen, 2. orders picken en verzenden en 3. het verwerken van retouren.

e-commerce logistiek magazijn

1. Ontvangt en opslag van goederen

Goederen worden in het magazijn in bulk ontvangen en moeten naar de juiste plek gebracht worden. Wanneer je dit goed aanpakt met bijvoorbeeld interne identificatie verloopt het orderpickproces sneller en heb je een overzichtelijk voorraad beheer.

2. Orders picken en verzenden

Klanten verwachten goede verpakkingen, de juiste artikelen en het pakket op het hun verzendadres. Dat kan manueel, gedeeltelijk geautomatiseerd of volledig automatisch. Hoe meer er geautomatiseerd, des te minder fouten. En meer tevreden klanten.

3. Retouren verwerken

Wat vaak vergeten wordt, is de enorme retourstroom waar e-commerce logistiek mee te maken heeft. Klanten bestellen meerdere maten of kleuren. Wat niet goed is, wordt retour gestuurd. Het gemiddelde retourpercentage van 2020 was 13% én voor fashion zelfs 44%. Kan je nagaan wat een kostenpost dat is. Wanneer je het retourproces van te voren optimaliseert kost een retour minder geld en krijgen klanten sneller hun geld terug.

e-commerce logistiek manueel

Manueel of automatiseren

Of je nu 50 orders per dag hebt of 1000 orders per uur, het is altijd interessant om je e-commerce logistiek proces onder de loep te nemen en te optimaliseren. Stel jezelf vragen als: Neemt de vraag toe? Wat zijn onze ambities? Waar in het e-commerce logistiek proces lopen wij tegen aan? Wat gebeurt er manueel? Wat is er geautomatiseerd? En zijn we klaar voor de toekomst?

e-commerce logistiek automatiseren

Zie je ruimte voor verbeteringen of automatiseringsmogelijkheden?

Download de whitepaper ‘E-commerce logistiek automatiseren’ of laat je inspireren door een optimalisatie expert. Hij denkt met je mee en helpt je zoeken naar automatiseringsmogelijkheden die passen bij jouw bedrijf.

Download whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.