milieuscore | Mode op hangers

Milieuscore labels confronteren kledingindustrie

Frankrijk is het eerste land ter wereld dat een ‘anti-afvalwet’ heeft ingevoerd die bedrijven te verbied onverkochte of geretourneerde goederen te vernietigen. De wet heeft onder andere betrekking op merkkleding, die nu moet worden hergebruikt, herverdeeld, gerecycled of gedoneerd.

Bovendien heeft de Franse overheid een milieuscore-systeem voor kledingartikelen geïntroduceerd: binnen twee jaar kan het voor modemerken en retailers verplicht zijn om beoordelingslabels te tonen op hun producten die in Frankrijk worden verkocht. Het doel is om consumenten in staat te stellen bewust koopbeslissingen te nemen en duurzame goederen te promoten. Het is mogelijk dat andere EU-landen de etiketteringsmethode in de toekomst toepassen.

‘A’ voor de meest milieuvriendelijke, ‘E’ voor de meest vervuilende

De milieuscore houdt rekening met de milieu-impact van het kledingstuk:

  • CO2-voetafdruk (veroorzaakt CO2-uitstoot) tijdens productie en transport
  • Waterverbruik en chemisch gebruik in productieprocessen
  • Recyclebaarheid: zijn de materialen herbruikbaar na het einde van de levensduur van het product?

De scores variëren van A tot E, waarbij A de meest gunstige en E de minst gunstige score is. Het idee is vergelijkbaar met het Nutri Score label dat voedingsproducten classificeert op basis van hun voedingskwaliteit. Sommige kledingmerken maken al vrijwillig gebruik van de milieuscore.

Waarom Frankrijk consequent actie onderneemt tegen ‘fast fashion’

De wereldwijde productie van kleding en schoenen is in 15 jaar verdubbeld. Met de kledingproductie groeit ook de hoeveelheid oude kleding. Vanuit milieuoogpunt heeft het concept “snelle mode” catastrofale gevolgen. Meer dan 70% van de kleding is gemaakt van goedkope synthetische vezels. Ze zijn moeilijk te recyclen, omdat ze niet geschikt zijn voor de productie van nieuwe kleding.

Een gemiddeld persoon koopt 60% meer kleding dan vijftien jaar geleden, maar houdt ze slechts half zo lang. Alleen al in Frankrijk wordt jaarlijks maar liefst 624.000 ton textiel op de markt gebracht, wat overeenkomt met ongeveer 9,5 kg per persoon.

Volgens de regering wordt elk jaar in Frankrijk voor meer dan 650 miljoen euro aan nieuwe goederen weggegooid of vernietigd. Een groot deel hiervan werd zelden of nooit gedragen.

De anti-afvalagenda van Frankrijk beïnvloedt verschillende industrieën

De nieuwe afvalwetgeving in Frankrijk voorziet in tal van maatregelen om afval te bestrijden, niet alleen in de mode-industrie. Elektrische producten moeten bijvoorbeeld informatie bevatten over hoe gemakkelijk ze kunnen worden gerepareerd en hoe lang het duurt om reserveonderdelen te verkrijgen. Tot nu toe werd 60 procent van de elektrische apparaten in Frankrijk weggegooid met huishoudelijk afval.

Elektrische producten moeten bijvoorbeeld informatie bevatten over hoe gemakkelijk ze kunnen worden gerepareerd en hoe lang het duurt om reserveonderdelen te verkrijgen. Tot nu toe werd 60 procent van de elektrische apparaten in Frankrijk weggegooid met huishoudelijk afval.

Er zijn ook veranderingen in Franse fastfoodrestaurants. Ze moeten uiterlijk vanaf 2023 herbruikbare verpakkingen en bestek gebruiken.

Tegen 2040 wil Frankrijk plastic wegwerpverpakkingen volledig verbieden.

Op zoek naar een etiketteringsoplossing?

Moet u uw producten en verpakkingen etiketteren voor de detailhandel of voor productie- en logistieke processen? Weber Marking Systems is uw partner in industriële etikettering. We beantwoorden graag uw vragen en regelen een GRATIS persoonlijk onsite-overleg met uw bedrijf!

Neem contact op voor meer informatie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.