labelvoorraad

Labelvoorraad | Lange levertijd etikettenindustrie

Het is al even gaande, maar nu gaat het serieus vorm aannemen en er is vrees voor meer labelvoorraad problemen in de markt dan nu al het geval is. Dé lange levertijd in de etikettenindustrie. Hoe dat zit, leggen we uit.

Onze wereldeconomie heeft op dit moment te maken met tekorten in bijna alles: energie, chemicaliën, pulp, (afval)papier, plastic, inkten, transport, laminaten, chips, componenten én vooral mensen! Dat leidt tot minder aanbod, lange levertijden en extreme prijsstijgingen in de toeleveringsketen van etiketten.

Er was al verstoring op de markt door de coronapandemie het afgelopen jaar. En nu komt daarbij de langdurige staking van een papierfabriek UPM Raflatac in Finland sinds begin 2022. Deze staking loopt nu tot 6 april.

 

Wat betekent dat voor de etikettenindustrie?

labelvoorraad_levertijd_etiketDoor het tekort aan Noords papier zijn er in Europa berichten dat de doorlooptijden voor op papier gebaseerd etikettenmateriaal (ongeveer 70% van de totale Europese vraag naar etiketten) zijn opgelopen tot 3 maanden of meer.

Er zijn al etikettendrukkers en grondstoffenleveranciers die gedwongen worden om leveringen te prioriteren, nu de voorraad grondstoffen bijna op zijn.

En dat terwijl de vraag naar zelfklevende etiketten al naar een hoogtepunt is gestegen in de coronacrisis. Daar bovenop komt ook nog de enorme stijging in vraag naar etiketten en verpakkingsmaterialen die gekomen is door de heropleving van de economie van 2022.

 

Wat betekent dat voor de labelvoorraad?

Door te weinig aanbod van etiketten en verpakkingen gaan producten in verschillende sectoren hier last van krijgen. Want stel jezelf maar eens de vraag:

“Wanneer heb jij voor het laatst een product zonder etiket gekocht?
Of een pakketje zonder verzendlabel ontvangen?”

Dan kom je al snel tot de conclusie dat sectoren zoals food & beverage, cosmetica en verzorging, medisch en farmacie, chemicaliën, logistiek en detailhandel en alle andere branches op den duur problemen krijgen om hun producten te verpakken.

 

Wat staat er onder druk in de verpakkingsindustrie

labelvoorraad_etiket

  • De continuïteit van de etikettenproductie
  • De levering van zelfklevende etiketten in de FMCG (Fast Moving Consumer Goods), denk aan de levensmiddelenindustrie en farmaceutische sector
  • De distributie van geëtiketteerde goederen naar winkels en consumenten

 

Uiteindelijk het welzijn van 500 miljoen Europeanen

 

Hoeveel etiketten zijn er in omloop?

Bedenk eens dat alles wat je koopt een informatiedrager heeft in de vorm van een etiket. Het etiket wordt niet alleen gebruikt om de consument te vertellen wat er in zit.

Een etiket wordt gebruikt voor

  • Decoratie (branding en consumenteninformatie)
  • Variabele informatie (artikelnummers, streepjescode, houdbaarheidsdata, prijzen)
  • Uitvoerder van functies (sluitzegels, temperatuurindicator, tamper proof)

In Europa wordt er jaarlijks 8 miljard vierkante meter aan zelfklevend etiketmateriaal gebruikt. Dat zijn ongeveer 240 miljard etiketten die worden gebruikt in levensmiddelen en dranken, gezondheid en persoonlijke verzorging, geneesmiddelen, huishoudelijke en industriële chemicaliën, vervoer en logistiek, kleinhandel, consumentenelektronica, auto-onderdelen, enz.

Etiketten zijn overal

 

Hoe zit dat bij Weber?

We vallen direct met de deur in huis: ook onze levertijden lopen op! De aanhoudende ongewone omstandigheden zorgen voor vertraagde transporten, schaarste van grondstoffen en tekort aan personeel. Een wereldwijd probleem waar ook wij helaas niet onderuit komen.

Op dit moment zijn wij niet langer in staat om alle etiketten te leveren binnen de gebruikelijke levertijden. Natuurlijk nemen wij wel alle uitdagingen serieus. Wij denken met iedereen mee, stellen ons flexibel op en communiceren direct. Zoals nu in deze blog. Want door samen te werken zorgen we voor de beste oplossing.

Wat kan je doen als producent, verpakker of verzender.

5 Tips om je labelvoorraad op peil te houden

  1. Check regelmatig je labelvoorraad
  2. Neem op tijd contact met op met je labelverstrekker
  3. Houd een grotere labelvoorraad aan dan normaal
  4. Bepaal samen met je labelverstrekker de ideale seriegrootte
  5. Bestel op tijd nieuwe labels

Onze klanten zijn van ons gewend dat wij flexibel zijn. Wij doen dan ook ons uiterste best om ons serviceniveau te handhaven en onze leverbetrouwbaarheid te garanderen.

 

Weber staat voor je klaar

Weber_labelWij adviseren en maken waar wij in geloven, daarom is ons advies eerlijk en op maat. Ook in deze turbulente tijden ondersteunen wij graag. We kunnen ons voorstellen dat er vragen zijn over trajecten, projecten en levertijden. Het hele Weber team staat iedereen graag te woord.

Uiteraard houden wij onze relaties via allerlei wegen op de hoogte van verdere ontwikkelingen. Om de ongemakken tot een minimum te beperken, zijn wij dagelijks in gesprek met onze leveranciers en houden we de markt scherp in de gaten.

CONTACT WEBER