logistiek proces e-commerce

Logistiek proces e-commerce | Het kan altijd efficiënter

E-commerce is booming. In 2021 bedroeg de omzet van e-commerce in de detailhandel wereldwijd ongeveer 4,8 biljoen euro. In de komende vier jaar wordt een stijging van 50 procent verwacht! Volgens McKinsey & Company zal de e-commerce markt in 2030 vijf keer sneller groeien dan de detailhandelsmarkt. Dat betekent wel wat voor het logistiek proces e-commerce en wellicht voor jou. Hier helpen we je om inzicht te krijgen en mogelijke verbeteringen te gaan realiseren.

Het logistiek proces e-commerce kent drie fasen

    1. Ontvangst van goederen
    2. Picken en verzenden van orders
    3. Retouren

Elke fase nemen we door en voorzien we van kleine en grote verbeteringen. Mocht je daarna nog vragen hebben, dan staan we voor je klaar.

Fase 1: Ontvangst van goederen

Binnenkomende goederen worden in het magazijn ontvangen, gecheckt en naar de juiste plaats getransporteerd. Het identificeren van producten is van essentieel belang om het logistieke proces in de e-commerce soepel te laten verlopen. Identificatie kan manueel gedaan worden, maar vergt veel tijd. Het automatisch aanbrengen van barcodes op de goederen is sneller en minder foutgevoelig.

Goederen scannenScannen

Inkomende goederen worden gescand met een handscanner of in een scantunnel. Hierdoor herkennen ERP- of WMS-systemen de goederen en geven ze de opslaglocatie aan.

 

Identificatie

Product of doos identificatie vindt plaats door het printen en aanbrengen van een etiket of inkjet codering, zodat de goederenstroom gemakkelijk te controleren en op te slaan is. In feite zijn er verschillende manieren om de goederen te identificeren:

Bekijk hier de automatische goederenontvangst oplossing bij Aramex. 

 

Fase 2: Picken en verzenden van orders

De bestelling staat klaar en de klant verwacht het zo snel mogelijk. De orders moeten gepickt worden en klaar gemaakt worden voor de koerier. Dit proces kan manueel, halfautomatisch of volledig geautomatiseerd verlopen.

Track & Trace

Een lege doos of buitenverpakking kan worden voorzien van een LPN-label met de link van de bestelling. Het pakket wordt handmatig of per transportband door het orderverzamelproces getransporteerd. Als de doos het product al bevat, gaat het verder met de verzendlijn.

logistiek proces in e-commerce track en trace

Ook geeft het LPN-label aan waar een verzendlabel in het WMS- of ERP-systeem moet worden geplaatst. Bovendien kan het aanbrengen van LPN-etiketten manueel of automatisch gebeuren.

Bekijk hier hoe Kleertjes.com slim gebruik maakt van LPN Labeling.

 

Voorgedrukte etiketten

De kartonnen dozen die het meest opvallen zijn die met gekleurde en gepersonaliseerde etiketten met logo en belettering. Daarom zijn labelprinters ideaal voor privé-etiketten, kleine en grote oplagen, en het continu printen van barcodes.

Manueel aanbrengen verzend labels

etiketteermachine flessenVerzend-, barcode- of retouretiketten moeten aan het eind van het verpakkingsproces op de goederen worden aangebracht. Bovendien kunnen labelprinters etiketten in verschillende formaten en met variabele gegevens afdrukken. Er een breed scala aan labelprinters

              • Thermisch
              • Thermisch transfer
              • Kleur

Automatisch aanbrengen verzendlabels

Het aanbrengen van verzendetiketten is een taak die precisie vereist. Een automatisch systeem voorkomt immers fouten bij het afdrukken en aanbrengen van verzendetiketten. Bovendien zijn er verschillende manieren om een optimaal resultaat te bereiken bij het aanbrengen van verzendetiketten, zelfs op producten met verschillende hoogtes:

    • Printen en aanbrengen in één systeem
    • Verzendinformatie direct op de verpakking printen via inkjet
    • Palletetikettering (GS1 en SSCC)

 

Fase 3: Retouren

Klanten houden van gemak, want hoe eenvoudiger en sneller het retourproces, hoe groter de kans dat een klant opnieuw een bestelling plaatst. Des te belangrijker om het proces efficiënt en snel te laten verlopen.

Retourlabel

Labelprinters of print en apply systemen zijn goed voor het op voorhand printen van het retourlabel, omdat op het label een identificatiecode of barcode geprint kan worden. Bij retourontvangst wordt het retouretiket gescand en is het retourproces in gang gezet.

Scannen van de retourzending

De barcodescanner is essentieel voor het retourproces. De WMS of ERP systemen verwerken direct na het scannen van een product. Dit bespaart dus tijd en stroomlijnt het retourproces.

Witte of voorgedrukte etiketten

Elk logistiek proces heeft kenmerken van verschillende aantallen etiketten en hun bestemming: Verzendetiketten, palletetiketten, LPN-etiketten, of retouretiketten. Daarom is het belangrijk altijd etiketten van hoge kwaliteit te kiezen die betrouwbaar zijn en geschikt voor het type product/verpakking, de omgeving en de duur van het gebruik.

Bovendien helpt de keuze van het juiste etiket vertragingen in het proces te voorkomen en de kosten in verband met ongelukken of verloren gegane goederen te verminderen, wat voor een grotere klanttevredenheid zorgt.

Benieuwd wat we kunnen doen voor je logistiek proces in e-commerce? Stuur ons een mail of bel ons, dan helpen we graag je proces te optimaliseren!

CONTACT WEBER