productlabels

Waarom productlabels onmisbaar zijn voor je brand én doelgroep

Open je koelkast, je keukenkastjes en daarna de lades van je badkamerkast. Overal waar je kijkt zie je producten met etiketten. Van pindakaas in de kast en kipfilet in je koelkast tot cosmetica in je toilettas en douchegel onder de douche. We kunnen nog wel even doorgaan. Etiketten zijn letterlijk overal.

wereld zonder labelsEn stel je nu eens een wereld zonder productlabels voor. In zo’n wereld zouden consumenten alleen moeten vertrouwen op het omhulsel van een product. Heb je zelf wel eens het zout voor de suiker aangezien en trok je een scheef gezicht toen je een slok van je kopje koffie nam? Waarschijnlijk gebeurt zoiets je maar één keer. En per ongeluk. Maar wat als dit een dagelijks ongemak zou zijn? Gelukkig hebben we labels!

Productetikettering is een essentieel onderdeel van ieder product. Labels verstrekken namelijk belangrijke informatie aan consumenten over de inhoud van het product, hoe ze het gebruiken en de eventuele risico’s ervan. Productlabels zijn belangrijk omdat ze consumenten helpen het juiste product voor hun behoeften te kiezen. Maar productetiketten zijn voor bedrijven ook om andere redenen cruciaal. Je leest er hier alles over!

Labels tonen belangrijke informatie over je product

First things first. Labels bevatten meestal veel informatie. Denk bijvoorbeeld aan je logo, certificering, verpakkingsinhoud, instructies, voedingsinformatie, ingrediënten, veiligheidsmaatregelen, informatie over de fabrikant, houdbaarheidsdatum en ga zo maar door. Door deze informatie kunnen consumenten meer over je product te weten komen. Voor de één belangrijker dan de ander. Als je allergisch bent voor noten, dan wil je natuurlijk wel weten of dit in een product zit. Of het nu gaat om levensmiddelen of gebruiksproducten.

Etiketten versterken het imago van je merk

Labels en etiketten zijn een marketing tool an sich. Met een etiket dat aansluit bij jouw merk, trek je de aandacht van de consument. Dat komt omdat labels met een consistente branding ervoor zorgen dat klanten je makkelijker herkennen. Productetiketten spelen dan ook een belangrijke rol bij branding.

1. Meer vertrouwen

productlabels onmisbaar
Consumenten willen producten die ze begrijpen. Ze willen snel weten wat het is of wat het doet, en erop vertrouwen dat het hun probleem oplost. En zeg nou zelf. Hoe kunnen consumenten dat bereiken zonder een productetiket? Jouw labels moeten je herkenbare logo weergeven, doordachte marketingteksten hebben en alle andere informatie bevatten die je klanten nodig hebben.

2. Merkherkenning

Iedere organisatie wil dat zijn merk groeit. Merkherkenning kost tijd, maar als het werkt, creëert het een trouwe klantenkring die weet wie je bent en waar je te vinden bent. Ze zoeken jouw merk via etiketten en herkennen je aan je logo en brand voice. Ze hebben geleerd je te vertrouwen door je professionele aanwezigheid en de kwaliteit van je producten.

Door een product te voorzien van specifieke informatie, zoals de merknaam en andere herkenbare elementen, kunnen bedrijven een naam en reputatie voor hun producten creëren. Productlabels dienen als een manier voor bedrijven om te communiceren met consumenten. Door te investeren in productlabels kunnen organisaties ervoor zorgen dat hun producten zich onderscheiden van de concurrentie en in staat zijn klanten aan te trekken en te behouden.

3. Je merkpersoonlijkheid tonen

Met etiketten kun je je merkpersoonlijkheid laten stralen. Wees niet zoals iedereen. Anticipeer op trends voor de concurrentie dat doet, experimenteer met verschillende soorten etiketten en laat je merk opvallen. Deze uniciteit onderscheidt je merk niet alleen visueel van concurrenten, maar wekt ook de interesse van klanten en geeft hen een extra reden om je product te kopen.

Traceerbaarheid

automatisch etiketterenProductetiketten helpen organisaties bij het identificeren en traceren van producten. Productetiketten helpen jou als organisatie bij het identificeren van de ontvangst van halffabricaten tot de opslag en verzending van producten in het magazijn én het in kaart hebben van je voorraad.

Zonder labels en barcodes zouden we geen idee hebben hoeveel en welke producten nog op voorraad zijn en waar ze zich bevinden. In onze maatschappij is dat ondenkbaar, want wat als er iets niet goed is met de chocolade van fabriek X of er per ongeluk glas zit in je kruidenpotje? Dan wil iedereen dat weten en wil jij weten welke productiebatch dat is, zodat je niet te veel schade op loopt.

 

Stand out from the (product) pack!

Nu je weet hoe essentieel labels zijn, zijn wij hier om je op weg te helpen. Laten we eens praten over wat Weber voor jou kan doen. Neem vandaag nog contact op met onze label experts voor innovatieve oplossingen die je producten echt laten schitteren en altijd traceren!

label expert martijn fokker

 

CONTACT WEBER